تعداد نفرات هر تیم و وسایل مورد نیاز: این بازی که بین دو تیم دو نفره انجام میشود، به دو برگۀ «جدولِ نقطه بذار- شلیک و کن» و دو «دایرۀ امتیاز» نیاز دارد.
کارِ هر بازیکن: هر بازیکن، نقطهای در زیر خطچین برگۀ جدول «نقطه بذار-شلیک کن» میگذارد؛ برگه را دقیقاً از وسطِ طول آن (نقطهچین)، تا میکند و پشت اثر نقطه، نقطهای پررنگ میکشد تا اثر آن نقطه روی عددی از جدول بیُفتد.
عددی که بازیکن به آن شلیک کرده، باید در دایرۀ امتیاز، در ناحیۀ همان عدد با ضربدر علامت زده شود.
هر بازیکن $5$ شلیک نقطهای میکند.
امتیاز هر تیم و چگونگی محاسبۀ آن: امتیاز هر بازیکن حاصلضرب عددهای ناحیۀ علامتدارشده در دایرۀ امتیاز است. امتیاز نهایی هر تیم، ک.م.م امتیاز بازیکنهای آن تیم است.
برنده: هر تیمی که امتیاز نهاییاش بیشتر باشد، برنده است.
جایزه: پس از برگزاری لیگ، به هر یک از اعضای تیم برنده، افزایش یک نمره میانترم ریاضی جایزه داده خواهد شد.
در تصویر زیر، یک دایرۀ امتیاز نشان داده شده است.
به نکتههای زیر توجه کنید:
$bullet$ ابتدا نفر اول هر تیم $5$ شلیک خود را انجام میدهد و سپس همتیمی او وارد عمل میشود.
$bullet$ در هر تیم باید رنگ خودکار اعضای تیم متفاوت باشد و امتیاز هر نفر با خودکار خودش در دایرۀ امتیاز ثبت شود.
$bullet$ بعد از اینکه کار یک تیم تمام شد و امتیازهای دو نفر (با دو رنگ متفاوت) در دایرۀ امتیاز ثبت شد، دایرۀ امتیاز به تیم حریف داده میشود تا آنها ک.م.م را محاسبه کنند.
اگر تیم حریف ک.م.م را اشتباه حساب کند، هر بازیکن تیم مقابل یک شلیک جایزه میگیرد و بعد از شلیک و ثبت امتیاز، دوباره دایرۀ امتیاز به تیم حریف داده میشود.
$bullet$ اگر شلیک نقطهای به خانههای خالی یا اطراف جدول برخورد کند، امتیاز $1$ محسوب میشود. توجه کنید که در دایرۀ امتیاز، عدد $1$ وجود ندارد و واضح است که نیازی به ثبت شدن آن نیست.
$bullet$ اگر اثر نقطه دقیقاً روی خط جدول افتاد، شلیک تکرار میشود.
$bullet$ خانهای که به آن شلیک میشود و همۀ خانههای همسایه آن منفجر میشوند. خانههایی که منفجر میشوند، هیچ تفاوتی با خانههای خالی «جدول نقطه بذار-شلیک کن» ندارند.
در جدول زیر، خانههای همسایۀ یک خانۀ خالی مشخص شدهاند.
مطالب درسی...
ما را در سایت مطالب درسی دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : خنجی darsi بازدید : 913 تاريخ : دوشنبه 3 دی 1397 ساعت: 23:40